شهرستان بـن

شهرستان بـن در استان چهار محال و بختیاری

شهرستان بـن

شهرستان بـن در استان چهار محال و بختیاری

شهرستان بـن

این وب جهت معرفی شهرستان بن طراحی شده است که امیدواریم مورد توجه کاربران عزیز قرار گیرد. کاربران می توانند جهت هرچه بهتر شدن این وبلاگ که گامی در جهت معرفی هرچه بیشتر شهر و شهرستان بن است با ما همکاری داشته باشند. مطالب و عکس ها به نام خود آنها در این وبلاگ درج می گردد. با تشکر فراوان

اگر مسئولین محترم شهر - شهرستان و استان با ما همکاری داشته باشند می توانیم این مجموعه اطلاعات را با یک سری اطلاعات دیگر در قالب یک کتاب چاپ نماییم.


«شهربن»مرکز شهرستان بن یکی از شهرهای ترک زبان استان چهارمحال و بختیاری است،و شمالی ترین شهر این استان و در نزدیکی سد زاینده رود قراردارد.

***
از همشهرستانی عزیز درخواست می شود مطالب و عکس های خود را درباره شهر و روستای خود به دست ما برسانند تا در این وبگاه جهت استفاده عموم درج نمائیم.
آدرس : شهر بن ، خیابان ملت ، کافی نت شهر بن - شهر من ، جعفرنادری

نویسندگان
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

چهارشنبه, ۲۴ دی ۱۳۹۳، ۰۷:۰۳ ب.ظ

۳

روستای بارده شهرستان بن

چهارشنبه, ۲۴ دی ۱۳۹۳، ۰۷:۰۳ ب.ظ

بارده روستایی از توابع بخش مرکزی ، شهرستان بن در استان درچهارمحال و بختیاری است.

روستای تاریخی و توریستی بارده با ارتفاع 2370 متر از سطح دریا ، در فاصله 40کیلومتری شهرکرد، مرکز چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

جمعیت

این روستا در دهستان وردنجان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال 1390، جمعیت آن ۲٬۵۳۴ نفر (۶۸۸خانوار) بوده‌است.

 

این روستا معروف به روستای سنگی


بیش از 90 درصد ساختمان های این روستا با سنگ ساخته شده است.
 این روستای سنگی با جمعیتی افزون بر چهار هزار نفر، بیش از 160 سال قدمت سکونت داشته اما قلعه تاریخی آن از قرنهای پیش همچنان محکم و استوار همچون نگینی در این خطه می درخشد.

دستان هنرمند سنگ کاران این روستا، با چیدمانی زیبا، نقش های زیبایی از هنر هنرمندان بارده را در تاریخ به ثبت رسانده است.

لاشه های سنگ پس از طی مسافتی توسط چهارپایان،  از اطراف این روستا جمع آوری و در ساختن بنایی محکم و زیبا تاثیرگزار می شوند.

جاذبه های روستا


1- امامزاده سید محمد (ع) از نوادگان امام موسی کاظم که قدمتی بیش از سال 1275 دارد. که فضای زیارتی و سیاحتی بسیار دلنشین و آرام بخشی دارد.

2- مسجد جامع روستا با قدمت 150 سال و با معماری زیبا و منحصر به فردی که چشم هر بیننده را مجذوب خود می کند.

3- قلعه بارده که در اواخر سلطنت ناصر الدین شاه  قاجار 1308 قمری در طول 5 سال با مساحت 6500 متر مربع تاسیس گردید.

4- پل تاریخی بارده

5- حمام تاریخی بارده

6- پیست اسکی: این روستا همه ساله با فرارسیدن فصل زمستان، پذیرای اسکی بازان و گردشگران بی شماری است به طوری که از پیست اسکی بارده، به عنوان دومین پیست زمستانه استان، بعد از پیست کوهرنگ، یاد می شود.

 

شغل


شغل بیشتر مردم این روستا کشاورزی ، دامداری و قصابی است که به روستای قصابان نیز مشهور است ، زیرا بخشی از گوشت مورد نیاز مناطق اطراف و مرکز شهرستان بن و مرکز استان ازاین روستا به لحاظ اختلاف فیمت با دیگر مناطق تامین می شود

.

زبان

اکثر مردم این روستا به زبان ترکی  تکلم می کنند.


پیشینه و تاریخچه روستا و وجه تسمیه آن

 

بر اساس روایات نقل شده از سوی معتمدین و ریش سفیدان روستا  قدمت روستای بارده به 700 سال پیش باز می گردد.


آثار تاریخی متعددی در روستا  به چشم می خورد که می توان بدین قرار به آنها  اشاره کرد: 


- امامزاده سید محمد (ع) از نوادگان امام موسی کاظم که قدمتی پیش از سال 1275 دارد.

- مسجد جامع روستا با قدمت 150 سال

- قلعه بارده که در اواخر سلطنت ناصر الدین شاه  قاجار 1308 قمری در طول 5 سال با مساحت 6500 متر مربع تاسیس گردید.

- پل تاریخی بارده

- حمام تاریخی بارده


 

وجه تسمیه روستا :


کلمه بارده به معانی مختلفی در نزد اهالی تعبیر وتفسیر می شود با برسی ها وگفتگو با تعدادی از سالمندان و مطاعین و بررسی های کتابخانه ای نزدیکترین و منطقی ترین این معانی به شرح زیر می باشد.


* بارده به معنی بهارده

با توجه به حاصلخیز بودن و سرسبز بودن منطقه بنابر  اعتقاد عده ای از اهالی این محل به مثابه سرزمینی بوده است که همیشه در آن جلوه های فصل بهار رخ می نماید و از این رو آن را ده همیشه بهار و یا بهاره می گفته اند که به مرور زمان به بارده تبدیل شده است.


 * بارده به معنی بار(محصول وحاصل کشت وزرع)


تعبیر وتفسیر واعتقاد  اکثریت اهالی در خصوص وجه تسمیه بارده بر این باور است که چون این منطقه به دلیل آب فراوان و جویبار های زیادی که از ارتفاعات شیدا جاری می باشد وچشمه های موجود دارای زمین های حاصلخیز و مستعدی برای کشاورزی می باشد و همین امر باعث رونق کشاورزی و میزان نسبتا زیاد بازدهی محصولات کشاورزی در این روستا می باشد.  لذا نام آن بر گرفته از محلی است که در آن میزان باردهی محصولات زیاد است و از این رو نام آن را بارده گذاشته اند.



موقعیت جغرافیایی

روستای بارده از روستاهای دهستان وردنجان در  شهرستان بن واقع در استان چهار محال و بختیاری  می باشد.

 و تا مرکز استان 47 کیلومتر فاصله دارد . مختصات جغرافیایی روستای بارده عبارت است از 50درجه و31 دقیقه و01 ثانیه شرقی32 درجه و28 دقیقه و00 ثانیه شمالی می باشد.

دارای آب وهوای  نیمه مرطوب  معتدل  سرد  می باشد  و دارای روز های زمستان یخ بندان138  روز می باشد و جهت وزش بادهای غالب در استان چهارمحال و بختیاری عموماً غربی و جنوب غربی است و در مرکز استان در شهرکرد در فصل زمستان و بهار سمت وزش بادهای غالب جنوب غربی و در ماههای تیرو مرداد شرقی و در شهریور و تمام ماههای پاییز جنوب غربی است. میانگین سالانه سرعت بادهای غالب در شهرکرد ۱/۴ متر بر ثانیه است.



عکس هوائی و نقشه روستای بارده








موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۰/۲۴
جعفر نادری بنی

بارده

نظرات  (۳)

باتشکر از اقای نادری
پاسخ:
سلام
ممنون از لطف شما

دمتون گرم

مشکرم از شما

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">