شهرستان بـن

شهرستان بـن در استان چهار محال و بختیاری

شهرستان بـن

شهرستان بـن در استان چهار محال و بختیاری

شهرستان بـن

این وب جهت معرفی شهرستان بن طراحی شده است که امیدواریم مورد توجه کاربران عزیز قرار گیرد. کاربران می توانند جهت هرچه بهتر شدن این وبلاگ که گامی در جهت معرفی هرچه بیشتر شهر و شهرستان بن است با ما همکاری داشته باشند. مطالب و عکس ها به نام خود آنها در این وبلاگ درج می گردد. با تشکر فراوان

اگر مسئولین محترم شهر - شهرستان و استان با ما همکاری داشته باشند می توانیم این مجموعه اطلاعات را با یک سری اطلاعات دیگر در قالب یک کتاب چاپ نماییم.


«شهربن»مرکز شهرستان بن یکی از شهرهای ترک زبان استان چهارمحال و بختیاری است،و شمالی ترین شهر این استان و در نزدیکی سد زاینده رود قراردارد.

***
از همشهرستانی عزیز درخواست می شود مطالب و عکس های خود را درباره شهر و روستای خود به دست ما برسانند تا در این وبگاه جهت استفاده عموم درج نمائیم.
آدرس : شهر بن ، خیابان ملت ، کافی نت شهر بن - شهر من ، جعفرنادری

نویسندگان
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

چهارشنبه, ۲۴ دی ۱۳۹۳، ۰۵:۱۷ ب.ظ

۰

روستای شیخ شبان شهرستان بن

چهارشنبه, ۲۴ دی ۱۳۹۳، ۰۵:۱۷ ب.ظ

 

گذری به دیار سادات و شهر شهیدان ؛



     روستای شیخ‌شبان؛ از توابع شهرستان بن در استان چهارمحال و بختیاری است که در فاصله 39 کیلومتری شمال غربی مرکز استان ( شهرکرد ) و در حاشیه جنوبی رودخانه زاینده ‌رود واقع شده که از طرف شمال به روستاهای یان‌چشمه و حیدری، از طرف غرب به روستاهای کلیچه و حسین‌آباد، از طرف شرق به روستای لارک و شهر بن و از طرف جنوب به روستای بارده منتهی می‌شود.

     در شمال روستا ؛ کوه معروف به « شهیدان ( شیدا ) » که به نحوی نظرگاه و مورد احترام اهالی بوده و دارای پیشینه تاریخی و داستانی مقدسی است، مرز میان روستای یان‌‌چشمه و شیخ ‌شبان است و در طرف جنوب نیز کوه بلند معروف به « نساه » که مرتع اصلی روستا را تشکیل می‌دهد، مرز بارده و شیخ‌ شبان است ولی در سایر جهات ، نوع مرز یکنواخت نیست و بعضی نقاط کوه و دره و نقاط دیگر زمین هموار می‌باشد که البته تقریباً تمام دورتادور روستا را کوه‌های بلند و زیبا احاطه کرده و دارای مرتعی سرسبز با چشمه‌سارهای گوارا و خنک کوهستانی در جنوب می‌باشد.



     در استان چهارمحال ‌و بختیاری، کمتر کسی است که شیخ‌شبان را بلد نباشد،یا نشناسد و یا لااقل یکبار مسافر این سرزمین و زائر حرم مطهر و باصفای حضرت امامزاده سید بهاء الدین محمد (ع) نشده باشد. امامزاده سید بهاء الدین محمد (ع) از فرزندان حضرت حمزه بن‌موسی بن‌ جعفر الکاظم (ع) است که در دره‌ای زیبا در جنوب غربی این روستا در دهانه کوه بلند و سرسبزی که به نام همین امامزاده مزین است ، مدفون گشته و خاک این روستا را به گنج وجود نازنین خویش کیمیا نموده که به قول شاعر؛ « زیر این خاک از فضیلت گنجها خوابیده است. » و افتخار میهمان‌نوازی و خدمت به وجود شریفش را نصیب ساداتی از سلاله خود بزرگوارش در این مرز و بوم نموده و بدین‌سبب جا دارد بگوییم ؛ به خاطر وجود مبارک این سید جلیل‌القدر ؛ « سرتاسر این زمین را عطر ایمان پاشیده‌اند. »

 
     آستان مبارک و مقدس حضرت امامزاده سید بهاء الدین محمد (ع) هر ساله پذیرای وجود هزاران زائر و عاشق دلسوخته حریم اهل بیت عصمت و طهارت (ع) است که از اطراف و اکناف برای عرض ارادت مشرف می‌شوند و آن بزرگوار را واسطه فیض نزد حضرت احدیت و مقربان درگاه الهی قرار می‌دهند و چه بسا که در حرم و در راه حرم این آقا حاجت روا شده‌اند، هدایت شده‌اند و کرامتها دیده‌اند .


* پیشینه تاریخی و وجه تسمیه :


     کلمه « شیخ ‌شبان » به معنای « چوپان بزرگوار » است و یکی از القاب امامزاده حضرت سید بهاء الدین محمد (ع) هم محسوب می‌شود .که در نزدیکی این روستا قراردارد.

در زمان های قدیم لقب این  امامزاده بزرگوار (ع) را به عنوان  نام روستا انتخاب کرده و روستای شیخ شبان ایجاد می شود. درحال حاضر اکثریت قریب به اتفاق اهالی روستا را سادات موسوی ( از ذریه امامزاده سید بهاء الدین محمد (ع) ) تشکیل می‌دهند؛ به استثنای تعداد کمی از اهالی که از سایر نقاط به این روستا مهاجرت کرده‌اند.

     اهالی روستای شیخ شبان که اکثریت قریب به اتفاق آنها را سادات موسوی تشکیل می‌دهند ؛ مردمی خونگرم، مهمان‌نواز و مهربان هستند که دارای مذهب شیعه اثنی‌عشری بوده و با توجه به این که از سلاله امامزاده سید بهاءالدین محمد (ع) می‌باشند ؛ مؤمن، معتقد و علاقمند به حضرات اهل بیت عصمت و طهارت و خاندان مکرم وحی (ع) بوده و همانطور که همگان می‌دانند زمانی این روستا را تحت عنوان « نجف اشرف چهارمحال » خطاب می کردند.


     روستای شیخ شبان الفت و پیوند دیرینه ای با اسلام و روحانیت داشته و دارد که نشان این امر ؛ روحانیون بزرگوار و عالمان در حد اجتهاد این روستا در دورانهای مختلف و همچنین قریب بیش از 50 طلبه علوم دینی در حال تحصیل و تدریس در حوزه‌های علمیه ( به دلیل علاقه وافر اهالی این روستا به مسائل دینی و اعتقادی و اسلامی ) می‌باشد.
     مردم روستای شیخ شبان ؛ مردمی انقلابی و متعهد بوده و از جمله روستاهایی هستند که افتخار می‌کنند حتی در زمان رژیم پهلوی و طاغوت ستمشاهی هم طاغوتی نبودند و همواره حامی ، پیرو و گوش به فرمان علمای عظام دین و ولایت فقیه بوده و هستند. تاریخ سیاسی و انقلابی روستای شیخ شبان ، حاکی از این است که اولین مبارزات ضدطاغوتی در سطح منطقه و حتی شهرستان را اهالی شیخ شبان برگزار می‌کردند و در این راه حتی مورد آزار و اذیت‌های زیادی هم قرار گرفتند.


       اگر بگوییم ؛ « روستای شیخ شبان، دین خود را به انقلاب ادا کرد. »، سخن گزافی نرانده‌ایم؛ چرا که شیخ شبان، همواره یاور انقلاب و دشمن دشمنان انقلاب و این مرز و بوم بوده و هست. زنان این روستا در مبارزات اول انقلاب و جنگ ، نان طبخ می‌کردند و به تهران و جبهه‌ها می‌فرستادند. چند صد بسیجی از جوانان غیور و دلاور این خطه شهیدپرور با لبیک به ندای خمینی کبیر (ره) در جنگ تحمیلی حضور یافتند که بعضی گروهانهای بسیج در خط مقدم جبهه های جهاد حق علیه باطل را فقط جوانان و سادات شیخ شبانی تشکیل می‌دادند.

 

     حضور به قدری جدی و پرشور بود که جز پسران خردسال و پدران پیر و سالخورده، تقریباً مردی در روستا نمانده بود ؛ از میان حدود 3 هزار نفر جمعیت، قریب به 500 نفر و یا بیشتر بسیجی ... ( با بیش از 1750 مورد اعزام ) ؛ کاروان، کاروان و اتوبوس، اتوبوس بسیجی و مجاهد می‌رفت و کاروان، کاروان و تابوت، تابوت ؛ شهید گلگون کفن و مجروح و زخمی خونین بال بر می‌گشت ؛ جمعیت مدفون در گلستان شهداء روز به روز بیشتر می‌شد و مادران داغدیده هم تمسکشان به زینب و آل فاطمه (س) زیادتر و مستحکمتر.  79 شهید و لاله پرپر از بهترین جوانان مؤمن و خداجوی آن روزگار ... ، جوانان وداع شهادت با خانواده می‌کردند و خانواده‌ ها هم به عشق اسلام و حسین شهید (ع)، فرزند عزیزشان را بدرقه می‌کردند تا استقبال از شهادت کند. او را از زیر قرآن می‌گذراندند تا قرآن مجید مواظبش باشد که شیطان رجیم ، او را از پا گذاشتن در مسیر افتخار شهادت و همنشینی با علی‌اکبر امام حسین (ع) به در نکند و از طرفی خود را مهیای استقبال از تابوتی که در آن رعنا جوانشان، تکه‌تکه آرمیده و به حلقه مقربان حریم حضرت دوست ( جل‌وعلا ) پیوند خورده باشد.

     اینها اغراق و دروغ نیست؛ حکایت « الکریم اذا وعد وفی » است که مردم شیخ شبان با اخلاص و صداقت وعده دادند: « تا خون در رگ ماست ؛ خمینی رهبر ماست. » و قرآن کریم هم می‌فرماید: « ... من المؤمنین رجال صدقوا ما عاهدوا الله علیه ... » و هیچ شکی ( العیاذ بالله ) نتوان کرد که : « صدق الله العلی العظیم و صدق رسوله ‌الأمین ».

در بهمن ماه 92 گلزار شهدای روستای شیخ شبان از توابع شهرستان بن در استان چهارمحال و بختیاری، به عنوان « نماد ملی گلزار شهدای روستای نمونه ایثارگری کشور »، انتخاب و معرفی شد.

روستای شیخ شبان نسبت به جمعیت بیشترین شهید را تقدیم نظام اسلامی کرده و دارای بیشترین تعداد جانبازان و ایثارگران است.

 

 " شیخ شبان " ؛ روستای خاتم کاری ایران


     هنر خاتم کاری یکی از هنرهای زیبا و ماندگار تاریخ صنایع دستی ایران است که از دیرباز هنرمندان فلات مرکزی ایران از جمله اصفهان به آن مشغول بوده و این هنر از اصفهان به چهارمحال وبختیاری آورده شده است.

     چه بسیار مردم دنیا که هنر ایران را، هنری پاک و مقدس می شمارند و بر آن آینه ای از حس دوست داشتن بر می افزایند، مانند همان قالی که پرده ای از اعجاز هنر را در خود نهفته دارد و بسیاری از قالی به عنوان تابلو منزل خویش استفاده می کنند.
     در بین هنرهای صنایع دستی هنر " خاتم کاری " 
هنری بسیار زیبا و منحصر به فرد ایرانیان است، که در آن هنرمندان بر پیکره چوب خشک مرده نگاره های زندگی را نقش می اندازند.


      روستای شیخ شبان در شهرستان بـن ، مهد کنونی هنر خاتم کاری در ایران شده و بسیاری از مسافران و گردشگران، شیفته این هنر اعجاب انگیزه می شوند.

      هم اکنون گل صنعت خاتم کاری روستای  "شیخ شبان " در شهرستان بن ، شهرتی ملی و جهانی یافته است.


در حال حاضر بیش از 400نفر در چهارمحال و بختیاری در رشته خاتم کاری فعال اند و سالانه بیش از 300هزار گل یا قامه خاتم در استان تولید و روانه بازار می کنند.

ارزش افزوده محصول خاتم 300درصد است و مواد اولیه این محصول شامل چوب، استخوان، سیم مسی و مفتول است.

روستای شیخ شبان در30 کیلومتری شهرکرد، مرکز چهارمحال وبختیاری واقع شده و قطب اصلی تولید خاتم در کشور محسوب می شود و مسافران نوروزی در سفر به استان از این خاتم به نیکی یاد می کنند.


عکس هوائی شیخ شبان



موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۰/۲۴
جعفر نادری بنی

شیخ شبان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">