شهرستان بـن

شهرستان بـن در استان چهار محال و بختیاری

شهرستان بـن

شهرستان بـن در استان چهار محال و بختیاری

شهرستان بـن

این وب جهت معرفی شهرستان بن طراحی شده است که امیدواریم مورد توجه کاربران عزیز قرار گیرد. کاربران می توانند جهت هرچه بهتر شدن این وبلاگ که گامی در جهت معرفی هرچه بیشتر شهر و شهرستان بن است با ما همکاری داشته باشند. مطالب و عکس ها به نام خود آنها در این وبلاگ درج می گردد. با تشکر فراوان

اگر مسئولین محترم شهر - شهرستان و استان با ما همکاری داشته باشند می توانیم این مجموعه اطلاعات را با یک سری اطلاعات دیگر در قالب یک کتاب چاپ نماییم.


«شهربن»مرکز شهرستان بن یکی از شهرهای ترک زبان استان چهارمحال و بختیاری است،و شمالی ترین شهر این استان و در نزدیکی سد زاینده رود قراردارد.

***
از همشهرستانی عزیز درخواست می شود مطالب و عکس های خود را درباره شهر و روستای خود به دست ما برسانند تا در این وبگاه جهت استفاده عموم درج نمائیم.
آدرس : شهر بن ، خیابان ملت ، کافی نت شهر بن - شهر من ، جعفرنادری

نویسندگان
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

يكشنبه, ۱۲ بهمن ۱۳۹۳، ۱۲:۲۱ ب.ظ

۱

امامزاده سیدمحمد(ع) بارده شهرستان بن

يكشنبه, ۱۲ بهمن ۱۳۹۳، ۱۲:۲۱ ب.ظ


امامزاده سیدمحمد(ع) در روستای بارده از توابع شهرستان بن قراردارد و درفاصله 39 کیلومتری شمال غربی مرکز استان چهارمحال وبختیاری در حاشیه جنوبی رودخانه زاینده رود واقع شده است.


شجره نامه  امامزاده سید محمد (ع) بارده

امامزاده سیدمحمد(ع) روستای بارده از فرزندان بلافصل امام موسی کاظم (ع) و برادر حضرت امام رضا (ع) می باشد . شجره نامه اصلی این امامزاده که روی پوست آهو و به املای شیخ طوسی نگارش شده و اصل آن ممهور به مهر شیخ بهایی است ،  بعداز مدت ها درخردادماه سال 1393پیدا گردید و به تأیید آستان مقدس امام هشتم (علیه السلام) رسید.

در شجره نامه این امامزاده اسم روستاهای حاشیه این امامزاده و همچنین موقوفات امامزاده نیز ثبت شده است.

با ارائه این شجره به آستان مقدس امام رضا (علیه السلام) تولیت این آستان برای اجرای طرح های عمرانی این امامزاده در حال برنامه ریزی است.



در شرح احوالات و علت حضور و شهادت آن بزرگوار (ع) در این منطقه، آمده است :

 

 چون خلفای عباسی ( علیهم اللعنه ) با اولاد و اعقاب ائمه هدی ( علیهم السلام ) خصومت و دشمنی علنی داشتند، بعد از شهادت حضرت ثامن الائمه امام علی ابن موسی الرضا ( علیه السلام )، کلیه امامزاده ها بمعیت محبان و مشتاقان اولیاء الله و یاران و انصار خاندان امامت (ع) برای مقابله با دشمنان اسلام و توسعه و گسترش مذهب تشیع و ریشه کن کردن ظلم و بیدادگری عباسیان، با کاروان های متعدد و در زمان های مختلف رو به ولایت عجم نهادند و در مدت پانصد سال و اندی خلافت و زمامداری خلفای منفور عباسی و جنگ و جدال با آل ابوتراب (ع)، آخر الامر از فشار و ظلم و ستم آن قوم غدار خود و یاران و انصارشان، هر یک در محل و مکانی در خاک عجم بدست دژخیمان عباسی و ابلق سواران کوفی گرفتار و شهید شدند.

در زمان خلافت شقاوت پیشه یوسف ( سی و دومین خلیفه عباسی ) که از سنه 555 لغایت 566 هجری قمری به مدت یازده سال در مسند خلافت متکی بوده، به والیان و حاکمان خود در عجم،

بنامان؛ ملک جمشید و ملک یوسف، دستور تعاقب و دستگیری و قتل آل ابوتراب(ع) را صادر کرد

و آن حاکمان سفاک، عساکر مسلح خود را به فوجها و دسته‌ های مختلف تقسیم و هر دسته ای را به فرماندهی شخصی لایق و کارآزموده جهت امنیت طرق و شوارع در دژها و قلاع جنگی چهارمحال اربعه بختیاری مستقر و متمرکز داشته که در این موقع حضرت امامزاده سید محمد ( علیه السلام ) به اتفاق جمعی از برادران و بنی اعمام خود، یاران و انصار خاندان امامت (ع) از طریق شط العرب بخاک عجم وارد و قصد عزیمت به بلاد قم را داشتند و از حاکمان عباسی حاکم در منطقه در بیم و هراس بودند،

بنابراین همواره از خود محافظت می کردند که غافلگیرانه گرفتار چنگال بی رحمانه دشمن واقع نشوند. ناچار بودند تا شبانه حرکت کنند یا از بیراهه به مسیر خود ادامه دهند.

پس از طی مسافت و عبور از شهرها و قراء و قصبات و رودخانه ها و جبال و ناهمواری های در بین راه، در ناحیه چهارمحال اربعه در صحرای بارده وارد گردیده و در آن موقع چون سکنه ناحیه چهارمحال اربعه به مذاهب مختلف منعقد بودند، یکی از دشمنان آل ابوتراب، ورود آن کاروان را به حاکمان عباسی حاکم بر منطقه اطلاع داده و حاکم عباسی پس از دریافت خبر و تعیین اقامتگاه آنها، با جیوش مجهز خود به آن کاروان بی اطلاع حمله ور گردیده، در صحرای بارده نبرد سختی فیما بین هر دو جناح حق و باطل به وقوع پیوست که پس از محار به و مجادله بسیار، چون عده کاروان قلیل بود، در مقابل هجوم خصم بی امان تاب و توان مقابله را نداشته هر چند نفری به جهتی روی نهاده، به سمت قراء و کوهپایه های اطراف متواری و خصم بی امان در تعاقب ایشان در حرکت، هر یکی را در محل و مکانی در نقاط مختلف چهارمحال اربعه به شهادت رسانیدند که هم اکنون مرقد بعضی از آنها معلوم و زیارتگاه است و مرقد برخی نامعلوم و در زیر خاک پنهان است.

در این حمله و نبرد ناگهانی پس از متواری شدن کاروان، حضرت امامزاده سید محمد (ع) با دو نفر شجاع و دلاور خود به نامهای شیخ قاسم و شیخ طاهر که هر دو برادر و از انصار اولیاء الله و از ذراری و اعقاب جابرانصاری بودند، در مقابل خصم بی امان به جدال پرداخته، « به هر سو که مرکب برانگیختی، چو برگ خزان سر فرو ریختی. » از شجاعت و دلاوری آن حضرت دشمن به ستوه آمده، آخرالامر از هر جهت به آن حضرت حمله ور گردیده و در حلقه محاصره چند جانبه، آن حضرت بدست ملک یوسف فرزند ملک خورشید به درجه رفیع شهادت اجدادی خود نائل گردید و دو نفر شجاع و دلاور آن حضرت بر اثر جراحات و زخم های وارده بر پیکر مطهرشان، به کوههای مجاور متواری گشته،

پس از خروج از محل جدال، شیخ قاسم و شیخ طاهر به معیت و همیاری مومنین و مسلمان منطقه، پیکر مطهر حضرت امامزاده سید محمد (ع) را در محل شهادتش در ضلع شرقی روستای کنونی بارده به خاک سپرده و بقعه و بارگاهی به مرور زمان برگرد مزار کثیرالانوار آن حضرت توسط آن دو انصار جلیل القدر ساخته شده که هم اکنون زیارتگاه عاشقان و ارادتمندان در آن دیار است.


 


بقعه و بنای امامزاده سیدمحمد بارده


بقعه باشکوه این امامزاده حضرت امامزاده سید محمد ابن حمزه ( مکنی به ابوالقاسم ) بن علی ابن حسین بن احمد بن محمد بن اسماعیل بن ابراهیم الاصغر ( ملقب به مرتضی ) بن حضرت باب الحوائج؛ امام موسی این جعفر الکاظم ( علیه السلام ) ) میان دو کوه نساه و برآفتاب، در کنار روستای بارده، در شهرستان بن و در 53 کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری  واقع شده است .

و چشم انداز آن فوق العاده زیبا و دیدنی است. بنا شامل ایوان، گنبد، گلدسته، صحن مشجر، حرم و ضریح است. اصل بقعه متعلق به دوره صفویه است و در دوره های قبل مرمت و اخیراً نیز تعمیرات گسترده ای در آن صورت گرفته و طرح جامع توسعه آن در دستور کار قرار دارد. اتاق مرقد به ابعاد 8×8 متر و دارای دو درب، در جانب حنوب و مشرق است. در دو جهت دیگر ـ شمال و مغرب ـ به ظاهر دری داشته که در تعمیرات اخیر مسدود شده است. ضخامت دیوار بیش از یک متر و چهار زاویه اتاق مرقد با ایجاد چهار گوشواره به دایره تبدیل شده و در نتیجه گنبد کلاه خودی بنا بر آن استوار شده است. این گنبد از داخل به قطر 7 و ارتفاع 5/3 متر و از خارج به صورت شلجمی و به ارتفاع 5/8 متر است. در بالای مدخل جنوبی بقعه، پنجره مشبک چوبی قرار دارد که حکایت از تعمیر بقعه در دوره قاجاریه می رود. کف و ازاره بقعه تا ارتفاع 20/2 متر با سنگ مرمر تزیین شده و الباقی گچ اندود است. در وسط اتاق مرقد، ضریح بسیار عالی از نوع آب طلا و نقره نصب شده که اشعار هفت بند محتشم کاشانی در بالای آن حکاکی شده و در روی در آن کتیبه ذیل قلمزنی شده است : «ضریح مطهر سید محمد از نوادگان حضرت امام موسی کاظم علیه السلام واقع در روستای بارده با همت و تلاش هیئت امنا امامزاده و تحت نظارت و سرپرستی مدیریت اوقاف و امور خیریه استان در سال یک هزار و سیصد و هفتاد و هشت احداث و نصب گردید. طراحی و ساخت بهنام کبیری سامانی، قلمزنی سید مرتضی احمدی.»

بر دور مزار قبلی، بنایی به ابعاد 20×20 متر افزوده اند و ایوانی به ابعاد 3×5 و ارتفاع 4 متر در جانب مغرب تعبیه نموده اند که فعلا به عنوان مدخل اصلی از آن استفاده می شود. این ایوان در سه جهت دیگر بقعه تکرار شده و درهای ورودی بقعه چوبی و توسط حاج نعمت الله حیدرزاده در سال 1385 برابر با سال 1427 ه.ق در اصفهان ساخته شده است. در هر ضلع 8 ستون جهت ایوان ها به کار رفته و صورت زیبایی به پیرامون بقعه داده است. در جانب شمال بقعه تعداد 10 واحد زایر سرا ساخته شده و در غرب صحن نیز تعداد یک واحد مغازه آجری و 10 مغازه چپری قرار دارد.


فضای اطراف امامزاده سیدمحمد بارده

زمین زیارتگاه بیش از دو هکتار است و در جنوب آن کشتارگاه احداث شده است. مقابل ایوان جنوبی، چشمه آبی قرار دارد که چند سالی است خشک شده است. درختان زبان گنجشک، کبوده و تبریز فضای مناسبی را ایجاد نموده و ارتفاع برخی از این درختان به بیش از 18 متر می باشد. تپه مجاور امامزاده که در غرب بقعه قرار دارد، پس از تحویل از منابع طبیعی با هیئت اوقاف ، درختان مختلف کاشته شد که منظره دلپذیری را به وجود آورده است.

طرح توسعه حرم امامزاده سید محمد(ع) با مساحت 800 متر مربع از سال 81 در دست اجرا است و هزینه صرف شده در آن 300 میلیون ریال برآورد مى‌شود. با توجه به مناظر بسیار زیبا و دلنواز کوهستانی و چشمه های خنک اطراف و آب و هوای مطلوب این منطقه، سالانه پذیرای هزاران زائر و گردشگر از نقاط مختلف می باشد.

امکانات و تسهیلات تفریحی، گردشگری، حمل و نقل، اسکان و ... این بقعه متبرکه، شامل؛ جاده آسفالت، زائرسرا و سکوهای نشیمن و استراحت زائران و گردشگران، سرویس بهداشتی، چشمه های خنک، آب آشامیدنی لوله کشی شده و ... می باشد.




موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۱/۱۲
جعفر نادری بنی

بارده

نظرات  (۱)

۲۸ تیر ۰۱ ، ۰۵:۵۷ رمضان قایدی
من دکتر رمضان قایدی فرند رضاقلی نوه مشهدی قربان و خانم ناز متخصص بیهوشی . مسؤل برنامه کاری شبانه روز در بیمارستان گلستان اهواز .پدر و عموهایم سال ها قبل انقلاب از بارده بقصذ زیارت کزبلا عازم کربلا شندن ولی چند سالی در انجا اسکان کردند. سرانجام به ابادان و چندروزی اسکان ولی برای همیشه در اهواز ثابت گردیدند و بکار کشاورزی مشعول و مورد توجه تمام اقوام اعراب ( شیوخ سید کریم. و اداره خالصه که مقعر فعالیت و توسعه کشاورزی بوذ زمینهایکشاورزی تام مناطق امنیه فعلی + محل اداث سیلو + اسکله ابی شرکت نفت+ 77 هکتار زمین دانشگاه مرحوم شهید چمران و علوم پزشکی اهواز .بیمارسان گلستان. تا چنیبه بود البته ضلع شرقی وای ضلع غربی ان سه راه خرمشهد تا کارخانه سنایع فولاد. جد ما در باده متود گردید اگرچه باز نشسته شدم ولی دوست دارم نسب خود را پیدا کنم. رضا قلی قایذی.عباس قلی قایدی.دریا قلی کایذی. حسین قلی قایدی امیر قایدی( که فرزندان بهزاد

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">